samochód jadący z przyczepą kempingową

Jazda samochodem z przyczepą kempingową

Wyjazdy na wakacje czy weekendy z przyczepą kempingową stają się coraz bardziej popularne, a przyczyn tego zjawiska jest wiele. Jedną z nich jest poczucie całkowitej swobody, jakie daje możliwość podróżowania z domem na kółkach - nie trzeba martwić się o dostępność miejsc w hotelach, w każdej chwili można też zmienić plany i wyruszyć w dalszą drogę. I choć nie jest to najtańsza forma podróżowania, to warto choć raz jej zakosztować.

Należy jednak pamiętać, że jazda z przyczepą kempingową różni się od jazdy samym samochodem i trzeba się do niej starannie przygotować. Chodzi nie tylko o samą technikę poruszania się, ale także o dostosowanie do obowiązujących przepisów prawa. O co należy zadbać i o czym pamiętać, aby podróż przebiegła bezpiecznie i aby, w razie kontroli drogowej, nie groził nam mandat?

Przepisy dotyczące przewozu przyczep kempingowych

Przyczepa kempingowa, choć nie jest wyposażona w silnik, przez przepisy traktowana je jak pojazd. Wynika z tego konieczność jej rejestracji w wydziale komunikacji oraz wykupienia polisy OC . Ale to nie jedyne nałożone przez prawo obowiązki wobec kierującego samochodem z przyczepą kempingową - trzeba jeszcze dopilnować kilku innych kwestii.

Jakie uprawnienia powinien mieć kierowca?

Pierwszą kwestią, o której należy pamiętać, jest kwestia prawa jazdy kierowcy planującego podróżować z przyczepą . W większości przypadków wystarczy prawo jazdy kategorii B:

Ale oczywiście zdarzają się także sytuacje, w których kierowca decyduje się na cięższą przyczepę kempingową. Jeśli maksymalna masa całkowita przyczepy i samochodu będzie przekraczała wspomnianą wyżej wartość, należy zdobyć prawo jazdy kat B + E. Wówczas dmc samochodu wynosić może 3,5 tony, tak samo jak dmc przyczepy - dmc całego zestawu może więc wynosić maksymalnie 7 ton.

Ale to nie wszystko. Wybierając przyczepę, należy dostosować ją do możliwości samochodu, który będzie ją holował . I to również wynika z przepisów, które określają, że dmc pojazdu (czyli auta) powinno wynosić 1,33:1. Samochód powinien więc być cięższy niż przyczepa o 33%.

Auto powinno również mieć odpowiednią moc, w przeciwnym przypadku nie da rady uciągnąć przyczepy, a to może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Nie wiesz jaką przyczepę kempingową wypożyczyć do swojego samochodu? Poproś o poradę w wypożyczalni przyczep.

Ograniczenia dotyczące wymiarów zestawu pojazdów

Specyfika jazdy z przyczepą kempingową wymaga także dostosowania się do ograniczeń dotyczących wymiarów całego zestawu. Zgodnie z przepisami, nie może on przekraczać:

Nacisk zestawu holowniczego

To kolejny ważny parametr. Zarówno za mały, jak i za duży nacisk zaczepu holowniczego na hak, może mieć poważne konsekwencje w postaci utraty stabilności przyczepy i odchylanie się jej od toru poruszania się auta. Optymalny nacisk na hak wynosi zwykle od 50 do 80 kg - najlepiej sprawdzić na tabliczce znamionowej haka i w instrukcji samochodu, jaką wartość zalecają ich producenci. Absolutnie nie wolno jej przekraczać!

Stan techniczny przyczepy - to musisz sprawdzić przed wyjazdem!

Zarówno w przypadku przyczepy lekkiej, jak i ciężkiej, konieczne jest sprawdzenie jej stanu technicznego przed wyruszeniem w trasę. Oto elementy, które musisz skontrolować:

Zasady dotyczące załadunku przyczepy

Kolejna kwestia, która okazuje się mieć istotny wpływ na bezpieczeństwo poruszania się z przyczepą kempingową, to sposób jej załadunku. Najważniejsza zasada mówi, że żadne bagaże czy sprzęty nie powinny być w niej przewożone luzem - w czasie na przykład gwałtownego hamowania mogą bowiem przemieścić się, co negatywnie wpłynie na sposób, w jaki porusza się przyczepa. Jest to bardzo niebezpieczne zwłaszcza na drogach ekspresowych i autostradach ze względu na duże prędkości.

rząd przyczep kempingowych

Rozmieszczenie bagażu

Najcięższy bagaż należy ze względów bezpieczeństwa przewozić w samochodzie. Do przyczepy można załadować mniejsze sprzęty i umieścić je w schowkach podłogowych . Ale poza odpowiednim zabezpieczeniem bagażu, należy zwrócić szczególną uwagę także na jego rozmieszczenie w przyczepie.

Unikać należy nadmiernego dociążania zarówno przodu, jak i tyłu przyczepy - w pierwszym przypadku może pojawić się przeciążenie dyszla i utrata odpowiedniej sterowności auta, w drugim natomiast ryzykujemy wypięcie przyczepy z haka. Ważne jest także, aby ciężar bagażu został równomiernie rozłożony po obydwu bokach holowanego pojazdu.

Przewóz osób w przyczepie - czy jest dozwolony? Absolutnie nie - ze względów bezpieczeństwa wszyscy pasażerowie powinni podróżować autem.

Jazda z przyczepą kempingową - na co zwrócić uwagę?

Technika jazdy autem z przyczepą różni się od jazdy samym autem ze względu na wielkość i ciężar zestawu oraz na sposób, w jaki przyczepa podąża za samochodem. Holowanie przyczepy kempingowej wymaga od kierowców przede wszystkim poruszania się z niższą prędkością - obowiązują ograniczenia dla samochodów ciężarowych, czyli:

W terenie zabudowanym dozwolona maksymalna prędkość wynosi 50 km/h bez względu na porę, w strefie zamieszkania natomiast 20 km/h. Kierowców z przyczepą kempingową nie obowiązują znaki podnoszące dopuszczalną prędkość w terenie zabudowanym do 60 km/h.

Auto holujące przyczepę prowadzi się nieco inaczej -droga hamowania jest dłuższa (nawet o 70%), auto wolniej nabiera prędkości, a więc potrzeba wyższych obrotów aby całym zestawem pojazdów poruszać się w miarę dynamicznie. Na zakrętach samochód prowadzić też należy po większym łuku aby uniknąć zahaczenia o krawężnik lub inny pojazd.

Szczególną uwagę zwrócić należy na technikę wyprzedzania innych pojazdów na drodze, a jeśli jazda z przyczepą jest dla Ciebie nowością, to lepiej wykonywać ten manewr jedynie w ostateczności. Po pierwsze zestaw jest znacznie większy niż sama osobówka, potrzebujesz więc więcej miejsca, aby się zmieścić przed wyprzedzanym pojazdem . Po drugie - auto rozpędza się dużo dłużej, a więc manewr zajmie Ci więcej czasu.

Kiedy już jednak zdecydujesz się wyprzedzać, musisz się przygotować na to, że siła przyciągania będzie w trakcie wykonywania manewru znosiła przyczepę w kierunku pojazdu wyprzedzanego. Natomiast uderzenie powietrza w czasie powrotu na właściwy pas może skierować przyczepę w przeciwnym kierunku. Zdarza się wówczas, że pojawia się niebezpieczne zjawisko wężykowania - najlepiej delikatnie dodać gazu, choć często kierowcy popełniają błąd używając hamulca.

Podsumowanie

Aby bezpiecznie jechać autem z przyczepą, trzeba dopilnować wielu kwestii - od stosownych uprawnień począwszy, poprzez wpis do dowodu rejestracyjnego, wybór odpowiedniej przyczepy i kontrolę jej stanu technicznego, aż na technice jazdy skończywszy. Z pewnością jednak warto podjąć ten wysiłek - doznania wynikające z podróżowania z przyczepą są wyjątkowe.